Zareklamuj swoją firmę.

AXA

środa, 23 maja 2012

Mazda CX-5

Urzeka sylwetką, komfortowym wnętrzem i mocnym, lecz ekonomicznym silnikiem. CX-5 to początek nowej ery dla Mazdy. To pierwszy model japońskiego producenta, oferujący komplet nowych technologii SKYACTIV, tworzących wydajniejsze, przyjemniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska lekkie samochody. Nowa CX-5 podnosi poprzeczkę w klasie kompaktowych SUV-ów na nowy, wyższy poziom.




Mazda postanowiła wejść w rynek kompaktowych SUV-ów z samochodem, który wyróżnia się wśród modeli konkurencji i wzbudza emocje godne znaku Mazdy. Nowa CX-5, inspirowana pięknem i potęgą natury wraz z różnymi formami ruchu zaobserwowanymi u zwierząt, to znakomite połączenie stylu i osiągów.

CX-5 symbolizuje kolejny krok firmy w dążeniu do Jinba Ittai, poczucia jedności między kierowcą i samochodem. Dzięki nowatorskiemu podejściu inżynierów Mazdy do projektowania i produkcji, twórcy SKYACTIV skutecznie połączyli pozornie wykluczające się założenia i zaprezentowali nową linię silników, skrzyń biegów, układów jezdnych i karoserii, które przedstawiają klientom zupełnie nowe oblicze.

Projektanci tego wyjątkowego modelu skupili się na czterech kluczowych wartościach, jakie ze sobą niesie. Stąd przyjemny dla oka, wzbudzający pozytywne emocje kształt karoserii oraz znakomita funkcjonalność i jakość wykonania wnętrza, które docenione zostało przez redaktorów magazynu WardsAuto". Dziennikarze przyjrzeli się wnętrzom czterdziestu różnych samochodów, które w ostatnim czasie otrzymały nowe lub ulepszone wzornictwo i materiały. Mazda CX-5 znalazła się w pierwszej dziesiątce samochodów, których wnętrza uznano za najlepsze na rynku. Odpowiedzialność za środowisko to kolejny z najwyższych priorytetów, zarówno jeśli chodzi o wpływ samochodu na środowisko, jak i bezpieczeństwo. Wreszcie żywiołowa, lecz przewidywalna dynamika jazdy stała się nieodłącznym elementem najnowszego modelu Mazdy.





Wyjątkowe zespoły napędowe CX-5 mają wszystkie cechy, które czynią samochód przyjemnym w jeździe i użytkowaniu: wyższy moment obrotowy, lepsza reakcja na przyspieszanie i mniejsze zużycie paliwa. Kierowca tego kompaktowego SUV-a dostrzeże również wszystkie zalety, wynikające ze strategii obniżania masy, wprowadzonej przez Mazdę. Poza wyjątkowym bezpieczeństwem pasywnym, uzyskanym dzięki zupełnie nowemu projektowi karoserii, zgodnemu z założeniami koncepcji SKYACTIV, CX-5 dysponuje również wieloma systemami aktywnymi, wcześniej niedostępnymi w samochodach tego segmentu. Nie do pominięcia jest również wyjątkowo dobra widoczność, jaką cieszyć może się kierowca.

Podstawą nowego wyglądu samochodów Mazdy jest innowacyjna idea "KODO - Dusza Ruchu", z jej wyraźnie zaznaczoną przednią częścią samochodu i wyjątkowym skrzydłem". Przestronna kabina i zaskakujące rozwiązania, takie jak wyjątkowe tylne fotele składane w proporcjach 4:2:4, czy intuicyjnie obsługiwany system informacyjno-multimedialny HMI, sprawiają że konstruktorzy CX-5 znacząco podnieśli poziom wygody w tego typu samochodach. Nowa Mazda przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części.





Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają z kolei eleganckie i solidne kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a. Tylny spoiler nie tylko wygląda sportowo, ale znacząco przyczynia się do poprawy aerodynamiki. Do osiągów przyczyniają się nawet zderzaki - wykonane ze specjalnego kompozytu są tak samo wytrzymałe jak konwencjonalne, lecz o około 20% lżejsze. Tylne lampy uformowane w nawiązaniu do przednich, w kształcie skrzydeł, dodają wyjątkowego charakteru, szczególnie w nocy. Oglądana z profilu, CX-5 tchnie dynamiką.

Samochód dostępny jest w siedmiu barwach, w tym w dwóch nowych. Czerwony Zeal Red Mica reprezentuje moc i atrakcyjność kształtu samochodu, a niebieski SKY Blue jest symbolem wprowadzenia po raz pierwszy do Europy technologii SKYACTIV. Dzięki swobodnie adaptowalnemu w miarę potrzeb wnętrzu, przewidywalnemu prowadzeniu, wiodącym w klasie zużyciu paliwa i emisji CO2, Mazda CX-5 podnosi poprzeczkę w klasie kompaktowych SUV-ów na zdecydowanie wyższy poziom. To auto, któremu warto przyjrzeć się z bliska i poczuć radość z jazdy przyjaznej środowisku. W salonach Mazdy trwają właśnie jazdy próbne. Można na nie umówić się między innymi u warszawskiego dealera Mazdy Bołtowicza. Szczegóły dostępne są na stronie http://dealers.mazda.pl/boltowicz/.

Źródło: Mazda Motor Poland


Felgi aluminiowe latem

Kilka słów na temat felg aluminiowych stosowanych w tuningu samochodowym oraz stosowania alufelg latem w Polsce.
Wielkimi krokami zbliża się lato. Każdy szanujący się motomaniak wie, że o każdej porze roku należy dbać o swoje auto, aby służyło nam długo, ładnie się prezentowało, a przede wszystkim było bezpieczne. Każdy użytkownik samochodu wie, że przynajmniej dwa razy w roku należy wymieniać opony w pojazdach. Ostatnio na czasie jest temat pt. felgi aluminiowe na lato.




Dobrze dobrane felgi mogą znacznie zmienić wygląd naszego samochodu. Stopień widoczności zmian zależy głównie od modelu samochodu (bo przecież ciężko wyobrazić sobie malucha z alufelgami, które kosztowałyby 3 razy więcej niż cały maluch) oraz od możliwości finansowych właściciela auta (ponieważ felgi można kupić od około 400 zł do grubo ponad 1000 zł za sztukę). Jeśli właściciel auta chce pokusić się o bardzo widoczny tuning samochodu, który od razu będzie rzucał się w oczy, można zastosować felgi o kilka rozmiarów większe, niż standardowe felgi do tego modelu samochodu. Zwykle na taką decyzję porywają się bardzo odważni panowie, którzy chcą diametralnie zmienić oblicze swojej zabawki. Najważniejszą sprawą, jeśli chodzi o wybór alufelg dla wielu motomaniaków jest wybór możliwie jak najbardziej fantazyjnego układu ramion i wzorów w alufeldze, ponieważ ważne jest, aby nasze alufelgi wyróżniały się spośród innych. W USA niepowtarzalność alufelg świadczy często o zamożności posiadacza auta i jego pozycji w społeczeństwie.




Do szerokich felg, eksperci zalecają stosowanie specjalnych opon - tzw. nisko profilowych, które są nie tylko szersze od wyposażenia fabrycznego samochodu ale mają także większą średnicę. W zależności od wskazań producenta samochodu, można dobrać opony samodzielnie lub najlepiej udać się po poradę do specjalistycznego serwisu opon. Dobry dobór opon do felgi jest bardzo ważny, ponieważ zgodnie z tym co da się zauważyć zły dobór opon może zakończyć się całkowitym zniszczeniem alufelgi, która potem do niczego już się nie nada. Niektórzy twierdzą, że główną przyczyną niszczenia się podczas lata alufelg w Polsce są nasze cudowne drogi z dziurami i wybojami, oczywiście ma to spore znaczenie, jednak główną przyczyną są właśnie źle dobrane opony do alufelgi.






Z racji tego, że felgi aluminiowe są bardziej wytrzymałe i wykonane ze stopu metali lekkich, co zapewnia lepsze prowadzenie auta to mają one ogromne zastosowanie w sportach samochodowych. Można zauważyć to u wielu polskich kierowców, którzy używają głównie alufelg.

Latem alufelgi prezentują się wspaniale w każdym samochodzie. Połysk zwłaszcza chromowanych felg połączonych z promieniami słońca to coś wspaniałego dla oczu motomaniaka, dlatego tak chętnie wielu kierowców korzysta z felg aluminiowych latem.

Autorem tekstu jest: Agnieszka Bartoszewska

Artykuł pochodzi ze str: www.Artelis.pl

Tuning silnika podstawy wiedzy

Cel przeróbek tuningowych silnika może być różny:
-zwiększenie mocy silnika,
-uzyskanie określonego przebiegu krzywej momentu obrotowego silnika,
-przygotowanie do udziału w imprezach sportowych,
zmniejszenie zużycia paliwa.







Jak widzimy cele tuningu mogą być różne, nie zawsze tylko moc jest najistotniejszym parametrem, i w związku z tym różne będą zmiany konstrukcji silnika, które należy zastosować. Nie zapominajmy jednak, że silniki poszczególnych modeli samochodów w tej samej klasie znaczenie różnią się między sobą konstrukcją i osiągami, co powoduje konieczność indywidualnego podejścia do tuningu posiadanego auta.
W tym momencie możemy zastanowić się, dlaczego fabryki samochodów zostawiają większe lub mniejsze rezerwy osiągów silnika i jakie jest uzasadnienie decyzji o przeprowadzeniu tuningu silnika?
Otóż jest kilka przyczyn takiego stanu rzeczy. Przede wszystkim samochody są wyrobem produkowanym masowo i konstrukcja, jak i technologia dostosowana jest do takiej produkcji przy ścisłych rygorach ekonomicznych. We współczesnej wytwórni samochodów w ciągu jednego roku jeden pracownik wytwarza około 50. pojazdów. Dla porównania przy produkcji tradycyjnej, co jest stosowane w nielicznych, małych firmach produkujących w znikomych ilościach samochody często unikatowe (np. firma Morgan), jeden pracownik wykonuje do 4. egzemplarzy rocznie. Przy produkcji masowej współczesnego auta unika się więc wszelkich prac wymagających dopasowywania i obróbki ręcznej, a konstrukcja elementów dostosowywana jest do ekonomicznej technologii często właśnie kosztem osiągów. Jako przykład można podać żeliwne, odlewane kolektory wydechowe, które posiadają zwykle niezbyt korzystny kształt i niskiej jakości powierzchnię wewnętrzną przewodów.




Duże rezerwy mocy wynikają też z celowego zaniżania osiągów silników przez producenta, np.: ze względu na przepisy podatkowe obowiązujące w danym kraju. Przykładem mogą być silniki benzynowe Volkswagena osiągające zaledwie 75 KM z pojemności 1600 ccm. Inne rezerwy wynikają z konieczności spełnienia przez firmy wysokich norm ekologicznych w badaniach homologacyjnych samochodów. Dążenie do konstruowania silników o wysokich parametrach ekologicznych jest na pewno ze wszech miar chwalebne, ale odbywa się to kosztem ekonomiczności i osiągów silnika.
Powyższe względy powodują, że produkuje się obecnie wiele modeli samochodów o niedużej, stosunkowo do pojemności skokowej, mocy silnika. Uważam, że przy obecnym natężeniu ruchu samochody, które nie dysponują przyspieszeniami poniżej 15 sekund do 100 km/h są niebezpieczne i mogą stwarzać zagrożenie szczególnie podczas wykonywania manewru wyprzedzania.


ZASADY TUNINGU SILNIKÓW

Podejmując decyzję o przeprowadzeniu tuningu silnika warto kierować się kilkoma zasadami. Przygotowując samochód do udziału w imprezach sportowych tuning silnika jest właściwie koniecznością. Określając w takim wypadku zakres przeróbek kierujemy się przede wszystkim regulaminem technicznym imprezy, w której będziemy startowali; określa on w sposób szczegółowy jakiego rodzaju modernizacje są dozwolone i należy je wykorzystać maksymalnie.

Przy przeróbkach samochodów turystycznych (do codziennej jazdy na drogach) orientacyjnym wskaźnikiem pozwalającym wnioskować o rezerwach mocy w silniku jest moc jednostkowa, określająca ile KM przypada na 1 litr pojemności skokowej silnika:

- silniki wolnossące o mocy jednostkowej około 50 KM/1000 ccm i poniżej - mają bardzo duże rezerwy mocy, doskonale nadają się do tuningu,

- silniki posiadające moc jednostkową powyżej 70 KM/1000 ccm są fabrycznie "wysilone"; tuning tych silników jest trudniejszy, a czasami mało efektywny.

Przeciętne silniki wyczynowe wolnossące charakteryzują się mocą jednostkową od 100 do 150 KM/1000 ccm.


Przystępując samodzielnie do modernizacji silnika należy pamiętać o dwóch istotnych zasadach:
- musimy wybrać jakąś metodę weryfikacji skuteczności poszczególnych przeróbek,
- zmiany najlepiej dokonywać "po jednej", każdorazowo sprawdzając czy osiągnęliśmy poprawę, czy pogorszenie charakterystyki.

Autorem tekstu jest: Kamil Romaniuk http://mojehobby-roman.blogspot.com
Artykuł pochodzi ze str: www.Artelis.pl

środa, 16 maja 2012

Folie carbon - HIT czy kit?

W ostatnim czasie bardzo popularne stały się folie carbon jako materiał używany do Tuningu pojazdów. Folie te są stosowane zarówno do motocykli jak i do samochodów. Wiele osób przed zakupem zadaje sobie pytania: czy jest sens wydawać pieniądze na taką folię i czy jest naprawdę taka jak opisują ją sprzedawcy.




Na naszym rynku w chwili obecnej mamy wysyp takich produktów carbono-podobnych jak samoprzylepne folie carbon. Wszyscy sprzedawcy chwalą ich właściwości, wszystkie są termoplastyczne, samoprzylepne, chronią lakier przed uszkodzeniami i najważniejsze jest to że je można stosować na elementach zewnętrznych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że są różne rodzaje takich folii począwszy od folii gładkich z nadrukiem wzoru, folii ze strukturą carbonu oraz folii ze strukturą włókien węglowych.

Folie z nadrukowanym wzorem są to folie z połyskiem, jeżeli chodzi o wygląd jest to kwestia gustu. Wytrzymałość aplikacji takiej folii na elementach zewnętrznych producenci przewidują na ogół do 3 lat. Są również folie ze strukturą trochę grubsze od omawianych wyżej. Możemy je podzielić na dwie kategorie folii ze strukturą carbonu oraz folie ze strukturą włókien węglowych. Różnica jest widoczna na pierwszy rzut oka. Czy są dobrej jakości? Oryginalne folie niemieckich oraz japońskich producentów jak najbardziej mogę polecić. Folie wszystkich trzech kategorii bardzo ładnie się nakłada podgrzewając.





Jak są oryginalne produkty to znajdą się również i podróbki, tańsze, o większych lub podobnych wymiarach, których jakość zdecydowanie odbiega od oryginału. Pomimo zapewnień sprzedawców nie są termoplastyczne, a nawet gdy się powiedzie aplikacja na przetłoczeniach po podgrzaniu, to po wystudzeniu folia wraca do swojego poprzedniego kształtu.

Folie owszem chronią elementy lakierowane, ale bez przesady np. w sytuacji gdy jeździmy po lesie i rysujemy gałęziami lakier, folia po takiej przejażdżce również może ulec uszkodzeniu. Szczególnie jeżeli chodzi o folie ze strukturą, rysy te będą widoczne, ponieważ uszkodzeniu ulegnie struktura. Ogólnie rzecz ujmując są to folie dekoracyjne, do ochrony lakieru stosujemy zupełnie inne folie, które faktycznie spełniają swoje zadanie.

Podsumowując, posiadając trochę wyobraźni i zdolności manualnych można tworzyć fajne rzeczy używając folii carbonowych.





Autorem artykułu jest Edyta Machnik

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Regeneracja turbosprężarek, turbin

Na czym tak właściwie polega naprawa turbosprężarki? Artykuł opisuje przebieg i schemat czynności, które wykonuje się podczas regeneracji turbosprężarki.
Turbosprężarka jest podzespołem silnika pracującego w układzie turbo. Generalnie jej zadaniem jest to, aby przyspieszyć pod wpływem wysokich obrotów doprowadzenie uprzednio ochłodzonego powietrza do komór spalania silnika oraz aby równocześnie przyspieszyć również spaliny, które należy wydalić. Dzięki temu całemu "przyspieszaniu" możemy uzyskać lepsze efekty przy zużyciu mniejszej ilości paliwa, ponieważ naszym "paliwem" są wydalane spaliny oraz zimne doprowadzane powietrze.


Do rzeczy: na czym polega tzw. regeneracja turbin? Obudowa turbosprężarki w zasadzie zostaje ta sama, uprzednio jest tylko i wyłącznie czyszczona. Zgrubne czyszczenie wykonuje się w urządzeniu zwanym piaskarką (za pomocą elektrokorundu - polgridu), jednak efekt nie jest wizualnie zadowalający, gdyż obudowa staje się bardzo matowa. Stosuje się więc dokładniejsze oczyszczenie obudowy turbosprężarki przy pomocy np. mikrokulek szklanych, które powoduje jednocześnie wybłyszczenie w celu uzyskania porządanego efektu.

Właściwa naprawa turbosprężarki to tak naprawdę wymiana uszczelek, pierścieni itp. elementów, które ulegają eksploatacji i w jej wyniku się zużywają. Dodatkowo sprawdza się wirnik na specjalistycznej wyważarce. Jeżeli nie jest on uszkodzony, czyli prawidłowo pracuje w symulowanym układzie silnika, to pozostawia się go bez wymiany, w przeciwnym razie następuje również wymiana wirnika turbosprężarki.

Po złożeniu - całość sprawdza się na szczelność układu, montuje do obudowy, testuje w symulatorze i jeżeli cała symulacja przebiega poprawnie - zregenerowaną turbosprężarkę można montować w pojeździe.

Magdalena Czachor Radka - MR Turbosprężarki Mielec

Artykuł pochodzi ze str.: www.Artelis.pl

Opel Astra H - porady dla właścicieli

Jesteś posiadaczem samochodu Opel Astra H (inaczej Astra 3)? Może planujesz dopiero jego zakup? Jeśli tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się, jak lepiej sobie radzić z eksploatacją auta. Na co patrzeć przy zakupie.


Opel Astra 3 (Astra H) jest uniwersalnym samochodem należącym do segmentu C, czyli niższej klasy średniej.
Powstał w 2004 roku jako następca udanych modeli Astry II (G - prod. 1998 - 2009) i Astry I (F - prod. 1991-2002).

Mimo że od 2009 roku jest już dostępna kolejna wersja - Astra 4 (J) - Astra H nie traci na popularności. Wręcz przeciwnie - wciąż jest produkowany i chętnie kupowany.

Dostępny jest w 5 wersjach nadwozia z bogatą gamą silników (zarówno benzynowych jak diesla) o mocy od 75 KM do 240 KM, z ręczną skrzynią biegów (5 lub 6 biegów), półautomatyczną lub w pełni automatyczną.

Elegancki, nowoczesny wygląd, wysoka bezawaryjność, dobra dostępność części zamiennych oraz niedroga eksploatacja sprawiły, że samochód ten cieszy się sporym powodzeniem. Pochodną tego są również względnie wysokie ceny samochodów używanych.

Jak każdy samochód, oprócz wielu zalet Astra ma również wady. Należą do nich m.in. brak wskaźnika temperatury, tendencje do skrzypienia tylnego zawieszenia, podatność na awarię modułu CIM (moduł kolumny kierownicy), problemy z elektryką tylnych drzwi, nieszczelność układu chłodzenia oraz w niektórych modelach termostatu i zaworu EGR.





Do ciekawostek i nowinek należy zaliczyć nowy sposób obsługi manetek przy kierownicy (kierunkowskazy, wycieraczki itp.).
Zachowują się one odmiennie w stosunku do tego, do czego się przyzwyczailiśmy. Otóż tradycyjne manetki po przełączeniu pozostają w danej pozycji. Natomiast w Astrze III wracają one do wyjściowego położenia. Ich obsługa wymaga przyzwyczajenia.

Wiele tych wad można własnoręcznie usunąć, a część obejść. Garść porad i informacji odnośnie usterek, ich rozwiązań, ulepszeń samochodu, jak i jego eksploatacji można znaleźć na stronach klubowych oraz na forum dyskusyjnym Opel Astra H Forum.


Opel Astra 3 Fanklub
Artykuł pochodzi ze str: www.Artelis.pl

piątek, 4 maja 2012

Jak oszczędzać paliwo – ekonomiczna jazda samochodem

Zastanawiałeś się nad tym jak obniżyć spalanie Twego samochodu? Z pewnością tak, skoro ceny paliw osiągają kolejne rekordy. Oszczędna jazda a raczej oszczędna eksploatacja naprawdę jest możliwa, ale mało kto zna jej sposoby.






Ceny paliw zmuszają do poszukiwania rozwiązań na oszczędzanie paliwa. W niniejszym artykule przedstawimy kilka metod na mniejsze spalanie.

1. Styl jazdy
Korki, godziny szczytu i pośpiech to nasza codzienność. Często w pośpiechu ruszamy energicznie, jedziemy na wysokich obrotach, a na koniec szybko hamujemy. Taka jazda rzadko kiedy pozwala zaoszczędzić więcej niż kilka minut za to zużywa ogromne ilości paliwa zwłaszcza kiedy spieszymy się z rana gdy silnik jest jeszcze zimny.
Zatem:
- trzeba jeździć na możliwie wysokim biegu i płynnie – większe obroty to większe spalanie
- prędkość należy dostosować do warunków na drodze, ponieważ większy opór powietrza sprzyja tylko większemu zapotrzebowaniu na paliwo
- hamowanie silnikiem to darmowa jazda. Kiedy hamujemy silnikiem „zdejmując” biegi silnik nie pobiera paliwa. Jeszcze bardzo dużo osób zwalniając wrzuca luz myśląc, ze jest to oszczędne. Bieg jałowy zużywa paliwo tak samo jak na postoju.

2. Planowanie trasy
Nieodłączne do powyższego jest prawidłowe zaplanowanie trasy. Wiedząc jaką droga jedziemy i jakie będzie na niej natężenie ruchu będziemy mogli ograniczyć zbędne przyspieszanie i inne elementy ekonomicznej jazdy. Również wybór nieco dłuższej drogi z mniejszym natężeniem ruchy wpłynie pozytywnie na ubytek paliwa.

3. Co z postojem?
Jeżeli spotkamy się z sytuacją w której mamy stać w miejscu nieco dłużej warto zgasić silnik o ile nie jest to niebezpieczne.

4. Większa waga to większe spalanie
Ciężar samochodu i tego co w nim przewozimy ma wpływ na wielkość spalania. Dlatego warto z samochodu usunąć rzeczy, które są zbędne. Przykładem może być koło zapasowe, bagażnik dachowy inne „akcesoria” z których na co dzień nie korzystamy. Koło zapasowe można zamienić na lekki zestaw naprawczy.

5. Większy opór powietrza to większe spalanie
W punkcie pierwszym wspomnieliśmy o tym, że szybsza jazda to większy opór powietrza. Bagażniki dachowe, otwarte okna, dodatkowe i zbędne elementy nadwozia również generują większy opór.

6. Ciśnienie powietrza
Zbyt niskie ciśnienie w oponach zwiększa opór toczenia, a to znacząco wpływa na zapotrzebowanie paliwa. Nie mówiąc już tym, że jazda samochodem ze źle napompowanymi kołami jest niebezpieczna. Oczywiście nie można pompować kół więcej niż zaleca producent. Odpowiednie ciśnienie jest podane na oponach. Zaleca się sprawdzać ciśnienie raz w miesiącu.

7. Jakość paliwa
W wielu poradnikach zwraca się uwagę na jakość paliwa, ponieważ gorsze paliwo również ma wpływ na zużycie benzyny.

8. A może gaz zamiast benzyny?
Przy temacie paliwa warto zastanowić się nad założeniem instalacji gazowej. Nowoczesne instalacje nie są już drogie i tak bardzo awaryjne jak te starsze. Należy sprawdzić ceny w lokalnych serwisach i przeliczyć po jakim czasie zwróci się nam instalacją. Na pewno posiadając instalacje gazową będzie można pozwolić sobie na częstsze lub dalsze wycieczki.

9. Oszczędzanie energii elektrycznej = oszczędzanie paliwa
Klimatyzacja, radio, ogrzewanie tylnej szyby i inne urządzania pobierające energię elektryczną w samochodzie powodują zwiększone zużycie paliwa. Nie zawsze nawiew musi być nastawiony na maxa.

10. Zapalaj bez dodawania gazu
Dziś już nie trzeba przy uruchamianiu silnika dodawać gazu. Ilość paliwa niezbędna do rozruchu jest teraz regulowana przez komputer. O tym czasem się zapomina.

11. Zimny silnik zużywa dużo paliwa
Silnik uruchomiony po dłuższym postoju, a zwłaszcza zimą zużywa więcej paliwa zanim się rozgrzeje. Tutaj również należy pamiętać o spokojniejszej jeździe. Ciekawostką może być prawidłowe parkowanie jeszcze z rozgrzanym silnikiem do kierunku późniejszego odjazdu. Często pod blokiem wskakujemy w wolne miejsce, a z rana tracimy dodatkowe paliwo na włączeniu się do ruchu -kiedy samochód należy wycofać, zawrócić zanim ruszmy w drogę.

12. Obsługa serwisowa – nie zapominajmy o tym
Regularne serwisowanie samochodu, wymiana oleju, filtrów, świec również ma wpływ zużycie paliwa.

13. A może….
Zamiast jeździć samochodem warto zastanowić się nad komunikacja miejską?
Asia

Artykuł pochodzi ze str: www.Artelis.pl