niedziela, 9 września 2012

Wymiana filtra kabinowego

Wielu kierowców interpretuje takie objawy jak zaparowane szyby, niewydajny układ klimatyzacji, czy brzydki zapach jako usterki układu klimatyzacji. Tymczasem, mimo napełnienia i odgrzybienia popularnej „klimy” objawy te wciąż są dokuczliwe. Co zatem może być przyczyną?
 Najczęściej częścią, którą należy wymienić jest filtr kabinowy. Ten często niedoceniany przez kierowców element, prócz niedopuszczania do wnętrza kabiny brudów z otoczenia (często niebezpiecznych dla zdrowia) ma też inne funkcje, dzięki niemu ma szansę odbywać się odpowiednia cyrkulacja powietrza pomiędzy wnętrzem pojazdu a otoczeniem.
W celu odpowiedniego funkcjonowania całego auta, zalecamy wymianę filtra kabinowego co 15 tys. km lub corocznie. Jeśli dysponujemy wolnym czasem, możemy pokusić się o samodzielne wymienianie filtra kabinowego w naszym aucie. Wielu kierowcom przysparza problemy lokalizacja filtra w aucie, ponieważ miejsce gdzie znajduje się filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) jest kwestią indywidualną dla każdego modelu samochodu.
Wymiana w zależności od samochodu może zająć od 15 minut do 2 godzin. Generalnie powinno się szukać filtrów kabinowych w dwóch miejscach – pod maską w okolicy podszybia, bądź w środku auta, w kabinie. Jeśli filtr kabinowy w naszym aucie zamontowany jest w okolicy podszybia istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy zmuszeni do zdejmowania uszczelek lub demontażu wycieraczek. W części samochodów filtr kabinowy znajduje się w plastikowej obudowie, która zabezpiecza przed uszkodzeniem zamontowany w niej wkład filtrujący.
Filtry ulokowane w kabinie natomiast w większości przypadków zlokalizowane są w okolicach deski rozdzielczej, nad schowkiem lub za nim. Rzadziej montowane są od strony kierowcy blisko pedałów. Istnieją też filtry od strony komory silnikowej, pod schowkiem od strony pasażera. UWAGA: zachowajmy ostrożność, gdy wymiana filtra kabinowego wiąże się z demontażem schowka.
Czym powinniśmy kierować się przy kupnie filtrów kabinowych? Filtry wysokiej jakości składają się z kilku warstw o zróżnicowanej strukturze włókien. Każda z nich jest odpowiedzialna za zatrzymywanie zanieczyszczeń innego typu. Włókienne bariery zatrzymują kurz, drobiny asfaltu, spaliny czy pyłki roślin. Do znacznie bardziej wydajnych filtrów zaliczamy te z węglem aktywnym. Dodatkowa, węglowa struktura odpowiada za pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, zwłaszcza tych pochodzących z rur wydechowych samochodów (np. węglowodory i związki siarki).
Struktura warstwy węglowej jest uzyskiwania dzięki spalonym skorupkom orzecha kokosowego, i jest w stanie zatrzymać cząstki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa. Mimo że cena filtrów z węglem aktywnym jest dwukrotnie wyższa od filtrów standardowych, zazwyczaj warto dopłacić te kilkadziesiąt złotych, szczególnie gdy poruszamy się po zakurzonych obszarach wiejskich bądź bardzo zanieczyszczonych miejskich.
Autor Marcin Sawicki
Artykuł pochodzi z www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz